Wednesday, October 18, 2006

Information architecture.
Netlife Research: usability specialists.


Gjøre informasjon lettere tilgjenglig når og hvor det trengs. Strukturere slik at delene passer sammen og oppfører seg.













Foretningsmål -mot- brukermål. Brukere og deres mål.
Hvor brukeren ønsker å komme seg, snarvei i forhold til en ny bruker?

Ta tak i alle de fem fasene, som en bakgrunn for nettstedet, så gå nærmere inn på strukturen?

Jobbe med innholdet: Identifisere innholdselementer, hvem som er ansvarlig. Kortsortere.


Strukturplanet: Organisering av prinsippene, informasjons strukturering, sitemaps and site flows.
Lage sitemap, oversikt over hvor du kan komme deg videre?
Hieraarkisk kart - ser ikke navigasjon mellom de forskjellige stedene.
Eksempel på flyt i en handling, for å evaluere om det kan være en lettere flyt?

Navigasjon.
Hvor er jeg på siden?
Hvor kan jeg bevege meg videre?

Hvordan kommer jeg meg dit jeg faktisk vil?
Lette flyten.

Analysere:
Strategi, brukere, innhold.

Hva er navigasjon?
Bruker bevegelsen fra side til side.
"Nøkkelhull effekten": ser bare inn på en liten del av nettstedet.












No comments: